Laga punktering

Det allra vanligaste felet på cykeln är punktering, hur den uppkommer varierar men det hindrar oss effektivt från att cykla. Många av oss lämnar in punkteringen till en cykelverkstad, men att laga en punktering, att fixa punkan, är bland de allra lättaste sakerna du kan göra själv, dessutom tar det oftast inte mer än 15 minuter. Vi berättar hur.

Utrustning

Du behöver en cykelreparationssats, som innehåller lim, en mini-mini rasp som används för att rugga upp slangens gummi och lagningslappar, utöver det behöver du tre däckavtagare. Cykelreparationssatsen och däckavtagarna kostar tillsammans runt 40 kronor och finns att köpa på Clas Ohlson, Jula, Biltema och liknande affärer.

Tillvägagångssätt

Av med slangen

Först bör du montera av slangen från cykeln och hjulet. Hjulet tar du av med hjälp av en skiftnyckel eller snabbkoppling, bakhjul kan vara svåra att montera av om du har en fotbroms eller trumbroms och i de fallen finns alternativa tillvägagångssätt. När du monterat av hjulet plockar du fram däckavtagarna som körs in mellan däcket och fälgen på ca 15 centimeters avstånd, med hjälp av däckavtagarna ser du till så att en däckkant hamnar på utsidan av fälgen, runt hela hjulet. För att montera av slangen behöver du nu bara skruva loss det som hindrar ventilen att åka igenom fälgen.

Slangen är lös, reparera punkteringen

Pumpa upp slangen och lokalisera varifrån det läcker, är det ett litet hål ska punkteringen lagas, är det många små hål eller sprickor är det dags att köpa en ny slang. För att köpa en ny slang tar du enklast med din gamla slang till butiken så hjälper de dig. Har du svårt att se varifrån det läcker kan du med fördel köra ner slangen i en hink vatten för att enklare se varifrån luften läcker. Markera hålet med en penna och använd miniraspen eller fint slippapper för att rugga upp gummit precis runt hålet. Ta fram lagningslapp av lämplig storlek och stryk på lim vid markeringen så att det täcker hela området där laggningslappen ska sitta. Vänta fem minuter och sätt därefter noggrant på lagningslappen och vänta återigen en stund.

Testa nu att pumpa upp slangen, läcker det fortfarande har du inte hittat alla hål eller misslyckats med limningen, då går det att montera på ytterligare en lagningslapp på den gamla.

På med slangen

Innan du monterar på slangen bör du kontrollera däck och fälg. Är däcket utslitet ska du byta, du bör även känna på insidan av däcket efter vassa föremål som kan ge upphov till en ny punktering. Fälgen kontrolleras genom inspektion av fälgbandet, som sitter i botten på fälgen, vanligtvis är det inga problem.

Vid montering av slangen för du först in ventilen genom fälgen och lägger därefter försiktigt slangen runt fälgen, montera fast ventilen. För däcket över slangen och på insidan av fälgkanterna, se till så att slangen inte kommer i kläm mellan fälgen och däcket. Det kan hända att det är svårt att montera däcket och då tar du hjälp av däckavtagarna för att bända på däcket. Testa att pumpa upp däcket, ser det bra ut kan du nu släppa ut luften och montera det på hjulet. Då går du tillväga likadant som när du monterade av det, observera åt vilket hål däcket ska rulla.

Grattis! Du har lyckats laga en punktering.

Specialfall

I de fall du har trum- eller fotbroms kan det vara lämpligt att laga punkteringen utan att ta av hjulet. Låt hjulet sitta kvar och ta av slangen med hjälp av däckavtagarna och gör sedan som det är beskrivet ovan. Du slipper montera av hjulet men det blir svårare att arbeta med slangen.

One thought on “Laga punktering

  1. Hej,

    Jättebra beskrivningar, tack! Synd att ni inte byggt på med mer sånt här fint. Jag letar tex just nu efter ny cykel och skulle gärna läst vad ni tycker man ska tänka på.

    /Em

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>